Algemene vragen over warmtekabels
Hoe warm wordt een warmtekabel?
In feite is dit niet de juiste vraag... Het gaat namelijk niet om de temperatuur, maar om het warmte-vermogen. Ter illustratie: de vlam van een aansteker is erg warm (heet), maar je kunt er nog geen stoeptegel mee opwarmen! U dient dus eerst te bepalen hoeveel Watt uw toepassing vraagt. Er zijn vuistregels voor vloerverwarming, wegdekverwarming en vorstprotectie. Voor andere situaties moet de kabel het juiste vermogen leveren en passen.
Geeft de hele kabel warmte af?
Nee, de warmtekabels zijn voorzien van een aansluitsnoer dat koud blijft. De vermelde lengtes zijn de warme, effectieve lengtes. De productspecificaties bevatten informatie over het (koude) aansluitdeel.
Hebben warmtekabels een netstekker?
Kabels voor verwarmen hebben géén netstekker, omdat ze in principe via een thermostaat of temperatuurregeling worden aangesloten. Kabels voor vorstprotectie (linten) zijn meestal prefab en voorzien van een geaarde netstekker.
Heb ik een extra 230 V groep nodig?
In de meeste gevallen is een elektrische groep gezekerd met 16 Ampère. Dat betekent dat de maximale belasting 3.680 W bedraagt (Watt = Volt x Ampère). Op één groep kunt u wel meerdere warmtekabels aansluiten, mits u onder het maximale vermogen blijft.
Vragen over vorstprotectie
Wat wordt bedoeld met vorstprotectie?
Het verwarmen van (meestal) leidingen, zodat deze niet kunnen bevriezen. Met de juiste vorstbescherming komt de temperatuur van het water niet beneden het vriespunt. (Voor het opwarmen van cv- of tapwater zijn warmtekabels niet geschikt)
Wat is een zelfregelend warmtelint?
Het betreft een verwarmingskabel met een koolstof-element, dat temperatuurafhankelijk is. Dit type kabel heet ook wel zelfregulerend lint, warmtelint, thermolint of tracing. Zijn warmteafgifte is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Het vermogen is niet constant, omdat het zich aanpast over de gehele lengte en per plek kan verschillen. Dankzij dit principe mag één warmtelint deels binnenshuis en deels buitenshuis, of zelfs (gedeeltelijk) in de grond, worden toegepast. Belangrijkste voordeel: dit type lint kan nooit te warm (denk aan kunststof leidingen) worden.
Waarin verschillen Verwarmingslint en Thermolint?
Thermolint is robuuster, levert meer vermogen en is bedoeld voor dikke leidingen en toepassing buitenshuis. Verwarmingslint voldoet in alle situaties binnenshuis. Beide uitvoeringen zijn geschikt voor waterleidingen en buizen van kunststof en metaal.
Heeft de aangegoten stekker ook pen-aarde?
Ja, de geaarde netstekkers van het Verwarmingslint en Thermolint passen zowel op stopcontacten met randaarde (Nederland) als pen-aarde (België).
Hoe werkt een vorstvrij-kabel met thermostaat?
In plaats van een koolstof-element bevat dit type kabel verwarmingsdraden met een vaste weerstand. Hij kan alleen maar uit- of ingeschakeld zijn en produceert altijd zijn maximale vermogen, of het nu 25 graden vriest of 5 graden boven nul is. Tijdens de meeste winterse dagen betekent dat onnodig energieverbruik. Bovendien is een kabel met ingebouwde thermostaat riskant voor kunststof leidingen, omdat hij pas weer uitschakelt tussen +10 en +15 °C. Hij is wel goed toepasbaar op een metalen leiding, mits die zich in één ruimte bevindt.
Hoe herken ik een kabel met ingebouwde thermostaat?
Sommige anti-vorstkabels bevatten een bimetaal, in een verdikking aan het uiteinde. Andere uitvoeringen hebben in de aansluitkabel een oranje blokje, met daarin een temperatuurvoeler. Deze thermostaten zijn dus in de kabel verwerkt, waardoor men ze niet altijd op de koudste plek kan plaatsen. Een ingebouwde, mechanische thermostaat is gevoelig voor slijtage (bewegende contacten). Vervangen is niet mogelijk zonder de kabel te beschadigen.
Wat is het nut van een vorst-schakelaar?
Een vorstschakelaar is een elektronische thermostaat met externe temperatuursensor. Hij komt tussen stopcontact en lint en zorgt voor het automatisch in- en uitschakelen daarvan. Het voordeel is energiebesparing, omdat het lint alleen netspanning krijgt tijdens perioden van vorst of vorstgevaar.
Is het nodig om de waterleiding te isoleren?
Warmtelint voorkomt bevroren waterleidingen. Na montage van het lint, langs en tegen de leiding, is het aanbrengen van leiding-isolatie altijd nuttig. Voor lichte vorst is isoleren niet beslist noodzakelijk. Wel voor energiebesparing, omdat alle warmte van de kabel in de leiding gaat. Zonder isolatie verdwijnt namelijk een gedeelte van de warmte naar de omgeving.
Kan ik voelen of het lint warm wordt?
Bij temperaturen boven nul geeft een zelfregelend lint zo weinig warmte af dat u het niet of nauwelijks voelt. De handigste controlemethode is een plug-in vermogensmeter, die het stroomverbruik aangeeft. Met een optionele vorst-thermostaat kunt u controleren of er netspanning aanwezig is (groen) en of deze wordt doorgegeven (rood) naar het verwarmingslint.
Is warmtelint geschikt voor pvc-leidingen?
Ja, warmtelint is zelfregelend, waardoor het nooit te warm wordt. Bij lichte vorst geeft het lint weinig warmte, bij strenge vorst juist meer. Tip: kunststof (pvc) leidingen en slangen eerst omwikkelen met aluminiumtape. Dit bevordert de warmtegeleiding en zorgt dat de warmte zich beter rondom de buis verspreidt. Na het monteren van het warmtelint, bij voorkeur ook met aluminium tape, kan de isolatie (opnieuw) worden aanbracht.
Hoe zit het met aftakkingen?
Bij een aftakking op een leiding, bijvoorbeeld voor een kraan of drinkbak, is het praktisch om het warmtelint langs de andere zijde van de buis terug te leggen. Deze methode is veilig en bedrijfszeker. Bovendien eenvoudiger dan het maken van aftakkingen en goedkoper dan aparte linten voor korte stukjes. Het extra vermogen op deze plek leidt niet tot hoger energieverbruik, aangezien het lint zelfregelend is en zich automatisch aanpast aan de warmtebehoefte.
Mag ik een verwarmingslint inkorten?
Theoretisch kan dit, maar voor prefab linten vervalt daarmee wel de garantie. Dat heeft te maken met de moffen, die alleen met specialistische machines 100% waterdicht gemonteerd kunnen worden. De linten zijn standaard leverbaar in een groot aantal verschillende lengtes. Een stukje overlengte kunt u effectief inzetten door het lint deels ‘terug te leggen’ of spiraalsgewijs aan te brengen. Zelfs wanneer u het uiteinde los zou laten hangen is er geen risico van oververhitting.
Hoeveel warmtelinten kunnen op één thermostaat?
U kunt meerdere warmtelinten aansluiten op dezelfde vorst-schakelaar, thermostaat of regeling, zolang u onder het maximale aansluitvermogen blijft. De regeling moet wel voor dezelfde ruimte of leiding zijn bedoeld, omdat de temperatuur op de plek van de sensor bepaalt wanneer de warmtelinten worden ingeschakeld. Via een verdeeldoos kunt u meerdere linten aansluiten op één vorst-schakelaar.
Vragen over verwarmen met warmtekabels
Hoe werkt een elektrische warmtekabel?
Net als een elektrische straalkachel of ventilatorkachel bevat de warmtekabel een verwarmingselement met een bepaalde weerstand. Dit element zet elektrische stroom om in warmte. Hoe lager de weerstand, hoe meer stroom er doorheen loopt. Een kabel van 1000 Watt heeft dus minder weerstand dan eentje van 500 Watt.
Wat is plaatselijke verwarming?
In tegenstelling tot ruimteverwarming kunt u met een kabel de warmteafgifte precies aanbrengen op die plekken waar dat nodig is. De kabel verwarmt een steenachtige of metalen massa. Bijvoorbeeld in zig-
zag vorm in een betonvloer, ter verhoging van het comfort op een werkplek. Of langs waterleidingen, om te voorkomen dat deze bevriezen.
Hoeveel vermogen kan er op één groep?
In de meeste gevallen is een 230 Volt elektrische groep gezekerd met 16 Ampère. Dat betekent dat de maximale belasting 3.680 W bedraagt (Watt = Volt x Ampère). Op één groep kunt u meerdere warmtekabels aansluiten, zolang u onder het maximale vermogen blijft. In de praktijk rekent men hiervoor vaak met 3.500 W per groep, zodat er een veiligheidsmarge is.
Mag ik een warmtekabel inkorten?
Een warmtekabel mag beslist niet worden ingekort, omdat zijn vermogen en weerstandswaarde zijn afgestemd op de voedingsspanning. Afknippen betekent een lagere weerstand, wat gevaarlijk is en kan leiden tot doorbranden. (Het koude aansluiteinde mag wel worden ingekort of verlengd)
Vragen over de webshop
Bestellen en betalen
Warmtekabel.nl richt zich op zakelijke klanten, wat de reden is dat de prijzen exclusief BTW zijn vermeld. Onze prijzen zijn openbaar en voor het plaatsen van een order hoeft u niet eerst een account aan te maken. Indien gewenst kunt u tijdens het bestellen uw eigen referentienummer invoeren.
Na het invoeren van uw gegevens kiest u de gewenste betaalmethode: bij voorkeur iDEAL voor Nederland en MrCash/ Bancontact voor België. Deze betaalopties zijn gratis en snel, zodat we binnen 20 minuten een order kunnen vrijgeven voor verzending. Andere betaalmethoden zijn beschikbaar, doch hiervoor worden de gemaakte kosten doorberekend.
Vooraf overmaken per bank is eveneens mogelijk. Bij deze betaaloptie ontvangt u een pdf-factuur en wordt de bestelling verzonden nadat het te betalen bedrag is ontvangen. Dezelfde procedure wordt gevolgd wanneer u een (PDF) order per mail stuurt. Levering op rekening is alleen mogelijk voor vaste klanten die regelmatig bestellen.
Aanpassen of annuleren van een bestelling kan zo lang deze nog niet is verzonden. Een dergelijk verzoek ontvangen wij het liefst per mail. Hierbij geldt ‘Hoe sneller – hoe liever’, zodat we geen onnodige kosten hoeven te maken. Wanneer u door uitbreiding van een bestelling op de verzendkosten kunt besparen, passen we de order handmatig aan.
Levertijd en verzending
De meeste artikelen zijn op voorraad. In het algemeen is de levertijd 1 of 2 werkdagen, afhankelijk van het bestelmoment en het tijdstip dat de dagelijkse chauffeur de goederen bij ons ophaalt. Stuurt u gerust een berichtje als u eerst wilt weten of een artikel daadwerkelijk op voorraad is.
Wij besteden individuele aandacht aan elke verpakking, om beschadiging tijdens transport te voorkomen. Lege ruimtes worden opgevuld, zodat de inhoud niet los in de doos rammelt. Bezorging vindt plaats op werkdagen.
In principe versturen we met GLS of DPD, doch we behouden ons het recht voor om hiervan af te wijken. Bestellingen vanaf € 50,- worden gratis verzonden binnen Nederland en België. Daaronder geldt een vaste bijdrage in de verzendkosten, die niet afhankelijk is van verzendmethode of gewicht.
Verder leveren we aan klanten in andere EU-landen, waarvan de meest voorkomende zijn vermeld op de bestelpagina. De bijkomende kosten verschijnen hierbij automatisch in het controleveld. Voor de verzendkosten naar overige landen (voor zover binnen de EU) kunt u contact opnemen, alvorens een bestelling te plaatsen.
Afhalen van bestellingen (ook buiten kantoortijden) is mogelijk, doch alleen op afspraak. Het invoeren van de order en de betaling dienen wel vooraf te geschieden, omdat we geen balieverkoop en pinautomaat hebben.
Ruilen en retouren
Wanneer u een verkeerd artikel heeft besteld, of zich bedenkt, kunt u het terugsturen binnen de wettelijke bedenktijd (herroepingsrecht) van 14 dagen. U krijgt dan gewoon uw geld terug, maar betaalt wel zelf de kosten van het terugsturen.
Voor terugsturen hoeft u geen speciaal retour-formulier in te vullen: een korte e-mail met het ordernummer volstaat, bij voorkeur met opgave van reden. Soms is er een geschikter alternatief of een andere oplossing waarmee u geholpen bent. Ook helpt deze feedback ons om productbeschrijvingen in de webshop te verbeteren.
Wilt u de pakbon, of een print-out van uw mail met de retour-aankondiging, bijvoegen? Wij kunnen dan direct na ontvangst de gegevens erbij zoeken, hetgeen een snelle terugbetaling bevordert.
Omruilen van een bestelling door de bezorger is in de praktijk tijdrovend en foutgevoelig. Voor een vervangend artikel adviseren wij om gewoon een nieuwe bestelling te plaatsen. Dat kunt naar eigen keuze direct doen, maar het mag ook nadat u de terugbetaling van de retourzending heeft ontvangen.
Een retourzending moet compleet zijn (incl. handleiding, montagemateriaal, etc.). Alles volledig in ongebruikte staat en bij voorkeur in de originele verpakking! Het is namelijk van belang dat we het product opnieuw kunnen verkopen, want niemand wil gebruikte spullen. Eventuele kosten voor het behandelen van een retour-product worden op de terugbetaling in mindering gebracht.
Garantie en klachten
Bezorgproblemen kunt u het beste zo snel mogelijk melden. Controleert u wel eerst de tracking-code, die u heeft ontvangen op de dag van verzending. Wanneer een zending niet compleet is, of het verkeerde product bevat, wordt het probleem zo snel mogelijk en zonder bijkomende kosten opgelost.
Voor alle artikelen geldt de gebruikelijke garantie van een jaar. Vaak is dat langer, doch dit is afhankelijk van de fabrikant. In principe wordt een defect artikel gerepareerd of vervangen, maar we zijn flexibel met andere passende oplossingen.
Bij (technische) vragen of problemen ontvangen wij het liefst een melding per e-mail. Wilt u daarin ook het ordernummer vermelden? Hiermee kunnen we precies nagaan welk product het betreft, aangezien sommige erg op elkaar lijken.
Gegevens en privacy
Onze webshop maakt gebruik van een veilige betaalomgeving, verzorgd door een externe betaalprovider. Zodra een betaling is goedgekeurd ontvangen wij daarvan automatisch bericht.
Uw adres- en contactgegevens worden alleen gebruikt voor het afhandelen van de bestelling – door onze medewerkers en externe uitvoerende partijen (betaalprovider en pakketdienst). We hebben geen callcenter, maar vinden het wel nuttig uw 06-nummer op het verzendetiket te kunnen vermelden.
Het invoeren van uw btw-nummer is niet verplicht, maar handig wanneer u dat op uw factuur wilt. Van zakelijke klanten buiten Nederland controleren wij het btw-nummer, om gebruik te kunnen maken van btw-verlegging t.b.v. levering tegen 0%-tarief.
De opgeslagen cookies (zonder welke een webshop niet goed kan werken) blijven beperkt tot functionele en analytische cookies. Zo wordt bijvoorbeeld het IP-adres opgeslagen om misbruik van de webshop of fraude met betalingen te voorkomen.
Wij gebruiken géén marketing cookies (dus géén ongevraagd volgen van uw internetgedrag). Social-mediabedrijven hebben géén toegang tot onze webshop. Op onze webshop ziet u evenmin hinderlijke cookie-balken of irritante pop-up berichten. We verkopen geen adressen en vallen onze klanten niet lastig met enquêtes, beoordelingen, nieuwsbrieven of andere vormen van reclame.
Disclaimer en aansprakelijkheid
Voltanova BV, eigenaar van deze webwinkel, streeft ernaar om volledige en correcte informatie over haar producten te verschaffen. Wij kunnen echter niet garanderen dat deze producten in uw specifieke toepassing zullen werken zoals u dat verwacht. Wij leveren artikelen van hoge kwaliteit met product-garantie, maar ontwerpen geen installaties. Het (laten) installeren van gekochte producten of componenten doet u altijd voor eigen risico.
Wij zijn niet aansprakelijk voor schade als gevolg van onjuistheden of onvolledigheden van de informatie op deze website en behouden ons het recht voor tot het wijzigen van informatie op deze website, zonder enige aanmelding of bekendmaking vooraf. Verwijzingen naar andere sites zijn enkel opgenomen ter informatie; wij kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of beschikbaarheid van deze sites of bronnen.
Algemene voorwaarden
Bij het afronden van een bestelling dient u de algemene voorwaarden te accepteren. Het betreft universele voorwaarden, die we alleen hanteren voor consumenten, wanneer we er m.b.t. de essentiële zaken (zoals hierboven vermeld) niet uit zouden komen.